4 tips for en tryggere arbeidshverdag

2/5/23

De siste årene har vi alle sett en økning av antall sikkerhetsbrudd hos norske bedrifter. Ikke bare er det et større antall hendelser, men konsekvensene av det er også veldig synlige. Noe som betyr at det er lurt å legge seg i forkant, i stedet for krisehåndtering når det faktisk skjer. 

Her er våre 4 tips til hva du kan gjøre for en tryggere arbeidshverdag for deg selv og alle i bedriften din.

Bli med oss på webinar 1. juni kl. 09:00 - Trygg i skyen: IT-sikkerhet og strategi for små bedrifter

Meld deg på her

1. Sørg for at alt er oppdatert 🆕

Dersom noen finner et hull i IT-sikkerheten, så er det bare forvente at den informasjonen spres hurtig til andre. Nyere produktversjoner tetter flere av disse sikkerhetshullene, enn det eldre versjoner gjør. 

Sørg for at operativsystemer, applikasjoner, nettlesere osv oppdateres så raskt som mulig. Sett på automatiske oppdateringer, og unngå det som ikke lar seg oppdatere.

2. Det er ikke alle som trenger admin-rettigheter 👑

De fleste av de ansatte i bedriften har ikke behov for å ha alle admin rettighetene som eksempelvis IT-avdelingen har. 

Så hvorfor gi de noe de ikke har behov for eller kunnskap om. Dessuten utnyttes dette ofte av hackere.

3. 123456 er ikke et godt passord, selv om det er enkelt å huske🛑

Ofte velger du passord ut fra det du lettest klarer å huske. Typisk er jo passord som 123456, qwerty, eller password. Relativt lett for folk å finne ut av hvis de vil inn på den brukerkontoen. 

Sett opp minimumskrav på passordene til de ansatte. Sørg også for at de ikke har samme passord over alt. Hvis noen da finner ut av hva passordet er, så har de plutselig tilgang til alt. 

For å øke sikkerheten enda mer, anbefaler vi å aktivere 2-steg autentisering for innlogging.  

4. Hva ansatte skal få lov til å laste ned 🏠

Mye av dataangrepene kommer av at vi trykker på linker eller laster ned programvare. 

Sørg for at de ansatte kun kan laste ned godkjent programvare på enhetene de bruker, som å begrense det til leverandørens applikasjoner (eksempel Chrome Web Store).

Til slutt bør du innføre tiltak og begrensninger som hindrer folk å besøke mistenkelige nettsider eller å klikke på mistenkelige linker.

Vil du høre mer om hvordan vi i AYR jobber med sikkerhet? Ta kontakt med oss 

Gratis konsultasjon
Book et møte for å høre mer om hvilke arbeidsverktøy fra Google, som kan gjøre arbeidshverdagen mer effektiv.

Kontakt oss
Google Cloud Partner logo
div align="left"