7 tips for Google Meet

6/7/22

Videomøter er på dette tidspunktet veldig vanlig for mange bedrifter. Med en hybrid arbeidshverdag sitter flere av oss på forskjellige steder. Videomøter gjør det enkelt å møte hverandre når man ikke sitter i samme møterom.

Google Meet gjør det både enkelt og trygt å bli med i videosamtaler. Du oppretter et møte og deler en link. Derfor trenger du heller ikke å bekymre deg for at alle må ha samme kontotype eller programtillegg. 

Google Meet er også inkludert når du kjøper Google Workspace. Det betyr at du kan delta direkte fra Google Kalender eller Gmail. 

Har du en Google Workspace lisens, får du all brukervennlighet og trygghet for møteromsutstyret også. Vil du vite mer om møteromsutstyr kan du klikke her.

1. Sette opp og starte et Meet

For at andre deltakere raskt skal kunne komme inn i riktig videomøterom, kan du legge til et Google Meet når dette settes opp i kalender. 

Du kan også startet et Google Meet direkte fra Gmail eller fra Meet.

Hvert Google Meet generer en egen link for møterommet. Denne kan du kopiere og lime inn i andre kalenderverktøy.

2. Sjekk innstillinger før møte

Sørg for at Meet bruker riktig kamera, mikrofon og høyttalere. Du kan når som helst sjekke innstillingene dine for lyd og video.

Best er å bruke et headset. Du kan gjøre en rask lydsjekk før du hopper inn i et møte. Deltar du via telefon, kan du velge å kun ha lyd dersom forbindelsen er dårlig. 

Sørg for at alle ser deg ved å sitte i et godt belyst rom. Gjerne med lys på ansiktet i stedet for bak. 

3. Endre bakgrunn

Mange av oss sitter på hjemmekontor, eller kanskje i et felles kontorlandskap. Begrens eventuelle distraksjoner ved å endre bakgrunnen. Du kan velge fra et bibliotek i Meet eller du kan laste opp ditt eget. 

Tips: Vi har laget våre egne bakgrunner som vi i AYR bruker. Disse viser ulike typer kontorlandskap med logo. 

4. La de andre få vite at du tar opp møte

Videomøter i Google Meet kan tas opp. Dette kan for eksempel være nyttig for de som ikke kunne delta, eller om dette er et webinar som skal distribueres senere. 

Gjør det til en rutiner å informere alle som deltar at dette er et møte som blir tatt opp. Dette kan legges til som en beskjed i Google Kalender, og/eller annonseres før opptaket starter.

5. Se alle som er med møte

Når du sitter i et Google Meet, så vil oppsettet automatisk være å vise deltakeren som er “mest aktiv”. 

For enkelte møter, si det er flere som deler synspunkter, så vil du kanskje ha muligheten til å se alle samtidig. Endre oppsett fra Auto til Side ved side. Du kan også minimere størrelsen for å få plass til flere, eller gjøre de større.

6. Hvordan tilpasse presentasjon

Skal du presentere i møtet kan det være greit å ha det som skal presenteres åpent og klart for folk til å se. 

Du har tre valg for hvordan du presenterer. Velg mellom:

  • Hele skjermen: For deg som skal vise hele skjermen og alt som er oppe og framme på skjermen
  • Et vindu: For deg som jobber med mer enn en skjerm 
  • En fane: For deg som kun vil vise en av fanene i nettleseren

Tips: Bruker du Chrome nettleser vil alle pop-up notifikasjoner skjules automatisk. Bruker du en annen må notifikasjoner skrus av sånn at de ikke vises når du presenterer. 

7. Rekk opp hånden

Noen ganger kan det være greit med litt orden i samtalen. Litt som i et klasserom eller i et fysisk møte hvor man ber om ordet om man har en kommentar eller et spørsmål. 

For å be om ordet eller vise at du har et spørsmål, kan du rekke opp hånden i Meet. Ikke fysisk rekke opp hånden, men å klikke på hånden fra menylinjen.

Gratis konsultasjon
Book et møte for å høre mer om hvilke arbeidsverktøy fra Google, som kan gjøre arbeidshverdagen mer effektiv.

Kontakt oss
Google Cloud Partner logo
div align="left"